U bent hier

DUURZAAM ONDERNEMEN

McDonald’s vindt het belangrijk dat alle betrokkenen zich goed voelen bij McDonald’s als merk en bedrijf. Niet alleen op het moment dat gasten bij ons genieten van onze producten en services, maar ook dat men een goed gevoel heeft bij McDonald’s over klimaat, afvalverwerking, voedselverspilling, als waardevolle werkgever en op het gebied van verantwoorde voeding. Duurzaam ondernemerschap vinden we belangrijk. We nemen onze verantwoordelijkheid om de impact van onze bedrijfsvoering op het milieu te verminderen heel serieus. Ook dierenwelzijn en voedselveiligheid en -kwaliteit vinden we dus belangrijk.

 

McDonald’s vindt dat zij de verantwoordelijkheid heeft om als grootste restaurantketen ter wereld een positieve bijdrage te leveren aan een aantal belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Met onze schaalgrootte kunnen wij een positieve impact hebben op bijvoorbeeld klimaat, afval, voedselverspilling,  verantwoorde voeding en goed werkgeverschap. Dit doen wij niet alleen, maar samen met onze gasten, werknemers, franchisenemers, ketenpartners en andere samenwerkingspartners.

 

Ons internationale duurzaamheidsprogramma heet Scale for Good. Via de internationale website is alle informatie over de internationale ambities en aandachtsgebieden te vinden. In Nederland zijn we op veel terreinen al ver in de doorvertaling van wat we in dat kader lokaal kunnen betekenen. Hieronder kun je een aantal feiten lezen waar we trots op zijn. Maar we hebben ook ambities op alle terreinen binnen Scale for Good. Het kan en moet nóg beter. Daarom zijn we hard aan de slag om het Scale for Good programma verder uit te breiden voor de Nederlandse markt. 

De feiten over Milieu

  • In ons milieubeleid staan de drie R’s centraal: Reduce, Re-use en Recycle.
  • We besparen zoveel mogelijk energie in onze restaurants, bijvoorbeeld door energiezuinige apparatuur in onze keukens.
  • Alle restaurants gebruiken sinds 1 januari 2008 alleen nog maar groene stroom en groen gas.
  • We zijn van foamverpakkingen overgestapt op kartonnen verpakkingen. Het karton van de frietdoosjes bestaat bijvoorbeeld voor meer dan 70% uit gerecycled materiaal.
  • Alle restaurants nemen maatregelen tegen zwerfafval. Ze plaatsen bijvoorbeeld voldoende afvalbakken en spannen zich in om de directe omgeving schoon te houden.
  • Verschillende trucks van ons recyclingsysteem en onze logistieke service rijden op plantaardige olie, wat de CO2 -uitstoot vermindert. – Ook stellen wij strenge eisen aan de CO2-uitstoot van onze restaurants. Restaurants houden zich aan onze speciale ‘groene’ richtlijnen en hebben in en om de restaurants praktische maatregelen genomen, zoals op het gebied van verlichting, water en airconditioning. Hierdoor stoten ze per jaar tonnen minder CO2 uit.
  • Door middel van watervrije urinoirs besparen we 115.000 liter water per urinoir per jaar.
  • Veel van onze restaurants maken gebruik van zonnepanelen om duurzame energie op te wekken.

 

 

Helene van Zutphen, voorzitter Stichting Nederland schoon over de samenwerking met McDonald’s:

 

‘De samenwerking met McDonald’s tegen zwerfafval dateert van jaren terug. In 2010 is de samenwerking geïntensiveerd omdat McDonald’s met ons samenwerkt in een onderzoek naar het gedrag van consumenten. Als we beter doorgronden wat mensen beweegt om afval wel of juist niet op straat te gooien, kunnen we het probleem effectiever aanpakken. Het commitment van McDonald’s om zwerfafval aan te pakken, zit vast verankerd in het bedrijf.’

De feiten over onze keten

  • In Europa hanteert McDonald’s een eigen systeem dat zekerheid geeft op het gebied van duurzaamheid, voedselveiligheid en voedselkwaliteit van landbouw- en veeteeltproducten als rundvlees, kip, eieren, zuivel en tarwe.
  • McDonald’s biedt sinds oktober 2011 de Filet-o-Fish aan met het duurzaamheidkeurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC).
  • Onze koffie van Segafredo en thee van Lipton heeft het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit garandeert dat bij de productie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen.
  • Voor onze bacon en Sausage gebruiken we varkensvlees met het Freedom Food keurmerk.
  • Voor alle producten waarin ei verwerkt is, in onze sauzen of bijvoorbeeld als geheel ei in de Egg McMuffin, gebruiken wij sinds 2008 vrije uitloopeieren.