U bent hier

McDonald’s kondigt internationale doelstellingen over verantwoorde voeding en menu’s voor kinderen

Vandaag -15 februari 2018- heeft McDonald's Corporation haar internationale doelstellingen over verantwoorde voeding en menu's voor kinderen bekend gemaakt. In samenwerking met de Alliance for a Healthier Generation, een internationale organisatie die een gezonde levensstijl voor kinderen stimuleert, zijn een vijftal ambities voor het Happy Meal voor 2022 afgesproken.

 

De doelstellingen zijn onderdeel van een bredere ambitie van McDonald's om zich wereldwijd nog meer in te spannen voor families. Als grootste restaurantketen van de wereld, heeft McDonald's de verantwoordelijkheid en kans om een bijdrage te leveren aan het aanbod van verantwoorde voeding voor kinderen, het toegankelijk maken van lezen, en het bij elkaar houden van families met zieke kinderen door de Ronald McDonald Huizen.

 

De vandaag aangekondigde doelstellingen gelden voor de McDonald's restaurants over de hele wereld. In twintig grote markten, waaronder Nederland, die samen verantwoordelijk zijn voor 85% van de wereldwijde omzet, wordt jaarlijks gemonitord samen met de Alliance for a Healthier Generation en over de voortgang bericht.

 

Dit zijn de vijf speerpunten voor 2022:

Gebalanceerde menu's; minstens 50% van de Happy Meal menucombinaties die aangeboden worden in alle restaurants, moet minder dan 600 kilocalorieën bevatten.

Ingrediënten vereenvoudigen: minder kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen in producten.

Transparantie over de voedingswaarden: duidelijke, toegankelijke informatie via website en apps over Happy Meal producten.

Verantwoorde marketing: altijd aan lokale regelgeving en sectorafspraken houden en verantwoorde voeding aanprijzen.

Stimuleren van verkoop van aanbevolen voeding en drankjes: via aantrekkelijke verpakkingen en promoties verkoop van producten als groenten, fruit en water stimuleren.

 

In 2013 ging in de Verenigde Staten een samenwerking met de Alliance for a Healthier Generation van start met een plan van aanpak om consumptie van fruit, groenten, zuivel en water te stimuleren. Door frisdrank niet langer af te beelden bij het Happy Meal, is de verkoop van melk, water en sinaasappelsap met 14% gestegen. Daarnaast stimuleert McDonald's het ontwikkelen van een passie voor lezen onder de jeugd door het aanbieden van boeken bij het Happy Meal. Sinds 2013 zijn er Happy Meal promoties met boeken in meer dan 100 landen.

 

Nederland

 

McDonald's in Nederland omarmt de internationale ambities van harte en streeft altijd naar verbeteringen in voedingswaarden en communicatie. We nemen de nodige stappen om gasten een verantwoord en gevarieerd menu aan te bieden en de marketing en communicatie aan alle internationale en Nederlandse regels te laten voldoen.

 

Wat heeft McDonald's in Nederland al gedaan?

- McDonald's heeft de communicatie over drankjes in het Happy Meal aangepast zodat de aandacht ligt op de meer verantwoorde drankjes. In de praktijk betekent dit dat drankjes zoals water als eerste worden getoond in het keuzemenu van de bestelkiosk en de andere opties zoals Milk Shakes en frisdranken zich op het tweede keuzeniveau bevinden. En we gaan hierin verder. De komende periode zullen we Fristi en Chocomel ook op het tweede keuzeniveau aanbieden.

McDonald's richt zich met haar marketingcampagnes op de hele familie; een bewuste keuze voor een familierestaurant. Reclame richt zich nooit specifiek op kinderen. Dit is merkbaar aan de inhoud van de reclamecampagnes. Ook op internet houdt McDonald's Nederland rekening met de familiepropositie door online alleen met influencers samen te werken die een doelgroep aanspreken boven de 13 jaar.

Sinds vorig jaar bieden we alleen nog fruitsappen en smoothies van puur fruit aan in het Happy Meal, zonder toegevoegde suikers.

In alle restaurants wordt de Side Salad als optie weergegeven naast de Franse Frietjes; een aanpassing voor veel restaurants waar we ons afgelopen jaar voor hebben ingezet.

Uiteraard bekijkt McDonald's continu of het productaanbod voldoet aan de wensen van de gasten en wordt met opties als vers fruit en snoeptomaatjes een gevarieerd aanbod geboden. Door continu consumentenonderzoek, verliest McDonald's de wensen van de gasten nooit uit het oog.

 

McDonald's gaat ook in Nederland de komende tijd actief aan de slag met bovengenoemde ambities. Op het gebied van initiatieven om de verkoop van verantwoorde producten te stimuleren, is McDonald's Nederland al goed op weg - bijvoorbeeld met het aanbieden van snoeptomaatjes met een Happy character op de verpakking in het Happy Meal. Ontwikkeling van meer initiatieven op dit gebied, blijft ook de komende tijd een prioriteit. Op het gebied van de vereenvoudiging van de ingrediënten zijn wij in Nederland al ver vergeleken met andere markten. We werken momenteel samen met onze leveranciers aan het verwijderen van de laatste kunstmatige hulpstoffen zodat die binnenkort in geen enkel product in het Happy Meal meer verwerkt zijn.

 

Transparantie over de voedingswaarden bieden we in Nederland via vermelding op verpakkingen, op het placemat en in de app. In Nederland geldt al dat alle afgebeelde menu's in de restaurants voldoen aan de voedingskundige criteria die zijn afgesproken in de EU Pledge. Om de komende jaren aan alle internationale ambities te voldoen zullen we ook in Nederland alles op alles zetten om de doelstellingen te behalen. En zo mogelijk meer. We blijven hierin ook luisteren naar de wensen van onze gasten.

 

McDonald's houdt zich vanzelfsprekend aan alle bestaande afspraken en regelgeving die met de sector zijn gemaakt en zijn vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen 2015 en in de EU-pledge.